Seppo Kimaselle Lauri Jäntin tunnustuspalkinto 2020

29.01.2020

Lämpimät onnittelut Seppo Kimaselle, joka sai tänään Laurin Jäntin tunnustuspalkinnon upeasta tietokirjastaan Kamarimusiikin kauneus!
Vuoden 2020 Laurin Jäntin tietokirjapalkinnon sai Jouni Tikkanen kirjastaan Lauma ja muut tunnustuspalkinnot Antti Kujala Kivenmurskaajat-tietokirjastaan sekä Taina Tervonen ja Anna Autio Hukkuneet-teoksestaan. Onnittelut kaikille!

Palkintoperusteluissa todetaan Seppo Kimasen kiitetystä Kamarimusiikin kauneudesta -teoksesta näin:
"Seppo Kimasen Kamarimusiikin kauneus on ainutkertainen lukuelämys, joka ihastuttaa lukijan paitsi historiallisen tiedon runsaudella myös mukaansatempaavalla kirjoitusasullaan ja kielensä kauneudella. Se viitoittaa polkua kamarimusiikin historiaan käymällä läpi erityisesti jousisoittimille luotua eurooppalaista kamarimusiikkia sen keskeisten säveltäjien ja näiden elämäntarinoiden kautta. Siirtymät aikakaudesta toiseen ovat jouhevia ja yksittäisiin säveltäjiin ja näiden teoksiin syventyminen riittävän yksityiskohtaista ja perusteellista. Kimanen pohtii myös yksittäisten sävelteosten laajempaa historiallista merkitystä ja arvioi niiden esittämistä soittajan kannalta. Lukijaansa inspiroidakseen Kimanen on kehittänyt tietokirjaansa kuvitteellisen osuuden, jonka avulla hän pääsee valottamaan kiinnostavalla tavalla myös yksittäisten soitinten merkitystä kamarimusiikille.
Kamarimusiikin kauneus on ennen muuta nimensä veroinen eli kaunis teos. Kirjoittajan oma musiikillinen tausta ja asiantuntemus avaa lukijalle uusia ulottuvuuksia kamarimusiikkiteoksiin. Seppo Kimanen onnistuu teoksellaan tarjoamaan vaikuttavan ja syvällisen näkökulman suomalaisessa tietokirjallisuudessa harvemmin esillä olleeseen osaan eurooppalaista kulttuurihistoriaa."

”Tietokirjavuosi 2019 oli jälleen runsas ja monipuolinen. Monien kirjojen ajankohtaisuus ilahduttaa aikana, jolloin tiedonvälitys yhä nopeutuu. Samalla se kertoo sitä, että tietokirja ansaitsee edelleen asemansa tiedon ja ymmärryksen lähteenä”, toteaa Lauri Jäntin säätiön puheenjohtaja Claes von Heiroth.

Palkintoraatina toimi Lauri Jäntin säätiön hallitus. Hallituksen muodostavat professori Tuomas Heikkilä, OTK, KTM Claes von Heiroth (pj.), arkkitehti Ilona von Heiroth, päätoimittaja Hanna Nikkanen, kustantaja Aleksi Siltala ja johtaja Teija Tiilikainen.

Lisätietoja:
Claes von Heiroth, Lauri Jäntin säätiö, hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 561 3516, www.laurijantinsaatio.fi

Uutuuksia